Nieuwe strengheid

Gerechtigheid kent vele gezichten.
En dat geldt ook voor Vrouwe Justitia, de Romeinse godin die de personificatie van het recht is geworden.

Er bestaan heel degelijke vrouwen van Justitia, maar ook blote en sexy geklede, zoals Diana in de hal van de rechtbank in Groningen.
Diana (1730 – heden) deed eerder dienst als de godin van de jacht, maar maakte ergens in het midden van de vorige eeuw een carrièreswitch.
Al vele jaren verschijnt deze Groninger dame in beeld achter de presentator van de televisiejournaals van NOS en RTL als er misdaadnieuws te melden is.

Vrouwe Justitia draagt al lang niet meer altijd een zwaard (het vonnis), de blinddoek (zonder aanzien des persoons) of de weegschaal (de afweging van de bewijzen).
Kledingvoorschriften zijn afgeschaft.

Niet heel lang geleden meldde zich een nieuwe Vrouwe Justitia die qua looks erg bij deze tijd past waar nieuwe strengheid immers de boventoon voert.

Ze staat fier op een kleurige zuil (de samenleving?) voor het gebouw van het openbaar ministerie aan de Paterswoldseweg in Groningen.

Met dat zwaard kun je vierendelen.
Haar rechtervoet heeft ze wat oneerbiedig neergezet op een stapel boeken, wetboeken naar ik aanneem.
Alsof ze boven de wijsheid van het geschreven woord staat.
Maar het allerergste: die ogen.

Wie getroffen wordt door de blikken van Diana,  kan vertrouwen op haar gerechtigheid.

Maar de nieuwe Vrouwe Justitia is een akelig uitziend eng mens.
Zij jaagt je de stuipen op het lijf.

Rob Zijlstra

24 comments

  1. Wat Harry zegt (die hier effe eerder arriveerde dan ik).

    In de close-up, met die helm en die ogen en gezichtsexpressie, rechtstreeks weggewandeld uit de kunststroming van rond de Eerste Wereldoorlog, in Duitsland (nog meer de Grote Oorlog dan de Tweede).

    http://www.greatwar.nl rechts onderin uit 1917 :
    Kaiser u. Volksdank für Heer und Flotte

    En dit liegt er ook niet om qua gelijkenis – fotolinkje Westfront 1918

    Complimenten aan Rob Zijlstra om dit waanzinnige brok steen even goed kritisch onder de aandacht te brengen.

    Ik weet dat “opruien” verboden is in Nederland. Maar als er meer lezers zijn die om historische redenen vinden dat dit beeld NIET KAN aan de Paterswoldseweg bij het O.M. anno 2011, kunnen we dan misschien een afspraak met elkaar maken om die madam even fluks van haar sokkel te gaan halen?

    Ik hoor bij de Nederlanders die al geruime tijd vinden dat het met het imago van het Nederlandse Openbaar Ministerie toch wel buitengewoon droef gesteld is. Het OM heeft het daar ook ijverig naar gemaakt. Als je geen jurist bent, kun je daar gemeenlijk maar weinig tegen beginnen. Maar wat het OM in Groningen nu kennelijk letterlijk over de vloer heeft gehaald…. We kunnen ze een waardevolle dienst bewijzen door het hele ding z.s.m. op de vuilstort af te leveren. Mijns inziens.

  2. mieke

    op 6 september 2011 bij 15:12 | Beantwoorden

    Je reactie is in afwachting van moderatie.

    Ja, doe dat inderdaad maar bij zo’n explosief onderwerp.
    Heel verstandig. Het O.M. mocht eens meelezen…

  3. Welke kantoor/instelling zou wel passen bij dit beeld? Spontaan de griebels als het voor het ziekenhuis zou staan of het gemeentehuis, politiebureau, dennenoord…. Zelfs minerva zou hier niet op zijn stoep willen. Waarschijnlijk heeft de kunstenaar er een diepere betekenis mee, zoals een afschrikwekkend voorbeeld wat we niet zouden willen zijn, maar dat springt zijn doel ver voorbij. Balen voor diegene die met een blik naar buiten met haar geconfronteerd worden. Ben wel benieuwd wie hiervoor toestemming cq opdracht heeft gegeven.

  4. Let op (motto: Google is your friend). In foto’s de ontstaansgeschiedenis van deze verheerlijking (aan de Paterswoldseweg in het tuintje van het O.M.) van de oude Duitse oorlogspropaganda-beeldhouwkunst.

    Klik link svp:
    http://trendbeheer.com/2011/06/06/alex-jacobs-the-fair-maiden/

    Laat me raden, terugdenkend aan ex-minister Gerda Verburg en haar aandacht voor haar glossy terwijl agrariërs èn het vee in ’t land bleven verkommeren :
    Geintje van iemand bij de Rijksgebouwendienst (waar de kunst vandaan komt) die vond dat ie nog een appeltje te schillen had met een van de vrouwelijke OvJ’s in Groningen? Want in dit land kan immers praktisch alles?

    Hoe dan ook, de associatie met Vrouwe Justitia èn de Duitse oorlogsmachine is op die plek te voor de hand liggend. En dus te intimiderend. Komt bij dat de Nazis, het Thule Gesellschaft en noem al het aanverwante maar op, groot genoegen beleefden aan de “fair maiden” in de Germaanse cultuur.

    Dus m’n aanbod om even te komen helpen dit brok nep-steen te verwijderen, blijft fier overeind. Want er is echt wel iets totaal fout aan dit beeld op die plaats.

  5. @Mieke,

    Ze ziet er eng en akelig uit, maar jouw idee om haar dan maar van de sokkel te kieperen en de stad uit te jagen, werpe ik ver van mij.
    Misschien kijkt ze wel zo dreigend richting alle mensen die van mening zijn dat er nog veel strengere straffen moeten komen, dat ze aan hen op haar manier duidelijk probeert te maken dat zij met hun tengels van ons humane strafrecht moeten afblijven.
    Want zo kun je het ook bekijken.

    rob zijlstra

    1. Rob,
      Laat ze dat er dan duidelijk bij zeggen, die tante. Want aan jouw “misschien” hier op het weblog heb je niets. Het gaat immers om de voortuin van het Openbaar Ministerie vestiging Groningen. Voorwaar een plek waar duidelijkheid omtrent waar het personeel voor staat, onder alle omstandigheden dringend gewenst is.

      Ik blijf er bij dat deze omgekeerde Lebensborn-lelijkerd (dark maiden i.p.v. blond) eventueel nog van pas kan komen als vogelverschrikker ergens op een veld met aardappels of bieten (zie reactie gisteren op de Trendbeheer website). Dan doet ze nog iets nuttigs wat verder voor arme en/of onschuldige mensen geen kwaad kan.

      Maar goed, zolang men bij het O.M. nog denkt met dit uitzicht en visitekaartje te kunnen blijven leven, stel ik voor er dan in ieder geval een groot bord naast te zetten met een tekst als Nee hoor, het is hier géén oorlog….

      Toeval wil dat er vanochtend dit nieuws is:

      “Officieren van justitie Noorden op Twitter”
      http://www.dvhn.nl/nieuws/groningen/article8435731.ece/Officieren-van-justitie-Noorden-op-Twitter

      Nou, kom maar op dames/heren OvJ.
      Een inkijkje in jullie historisch besef wordt vrij dringend op prijs gesteld.

      😦

  6. 1e Het is kunst! 2e Het is goede kunst! 3e Het is goede kunst omdat het iets heeft wat prikkelt. 4e Het is goede kunst ‘ neen nadenkende kunst, er meer van te weten of een eigen fantasie of invulling aan te geven. 5e Het is dus goede kunst, omdat je er (dieper) over wil nadenkt. 6e Het is goede kunst omdat je er meer over wilt weten, dus gaat zoeken naar associaties. 7e Het is goede kunst omdat men er tal van eigen fantasieën bij kan bedenken. 8e Het is goede kunst omdat zowel ‘ (de) manen als (de) vrouwen het aanspreekt. 9e Het is goede kunst omdat er associatie is met het gebouw of met de opdrachtgever. 10 e Het is kunst met een bepaalde uitstraling. 10; ” magisch.. realisme, nachten, vierkant, denken, wezen, speelboom, poort. Dus magische goede kunst.

    Gelet op de verschillende reacties kun je één conclusie trekken; goede kunst. Het is kunst waar je niet zomaar aan voorbijgaat. Het is derhalve al goede kunst omdat het het nadenken stimuleert. Het is goede kunst omdat het prikkelt. Nee het is goede spraakmakende kunst ” vrouwe Justitia” herbergt iets hedendaags. Vanuit kennis en wetenschap. Vanuit goed en kwaad. ‘ Vanuit onderzoek. ‘ Recht en onrecht.

    Het zegt misschien ook iets; zouden wij alleen straf moeten geven aan mensen met een gezond brein hebben dieper kunnen nadenken over achtergronden diversiteit van beweegredenen. Bereid zijn om dieper na te denken. ” Mmmm het zet aan tot nadenken. Over schoonheid kun je verschillend denken, maar dit beeld herbergt gelijk zoveel daar zijn denkers nog lang niet mee klaar. 12e Afblijven dus, anders krijg je te maken met diegene die erachter zit.

    1. @ Alex

      Hoi.

      Met zoveel crises (nationaal en internationaal) die grote delen van de bevolking ook in Groningen dagelijks bezighouden in hun vrees voor bestaan en toekomst, had het wel wat minder gemogen met die “goede kunst” waar personeel van het O.M. nu dagelijks op uitkijkt.

      Wil je een linkje of twee misschien naar beschrijvingen van de jaren dertig (vorige eeuw) in Duitsland, en hoe het daar een paar jaar later zo ver heeft kunnen komen door categorische beïnvloeding en intimidatie?

      Ik wil geen Vrouwe Justitia in Nederland die mensen, groot en klein, op voorhand al hartstikke bang maakt. Vooral niet omdat er altijd een causaliteitsbeginsel zit in hoe individuele inwoners er toe kunnen komen om de wet te overtreden. En in datzelfde causaliteitsbeginsel zit automatisch ook een aanzienlijke schuld van de samenleving: jij, ik, wij allemaal. Door negeren, door verwaarlozing, door alsmaar te denken dat je zelf beter bent dan een ander, door de andere kant op te blijven kijken, door de kwaliteitseisen die aan jouw werk/functie gesteld moeten worden dikwijls maar aan je laars te lappen, door langzaam maar zeker een ander de afgrond in te duwen.

      Recente nieuwsberichten over een spike in de zelfmoord-statistieken in landen als o.a. Ierland en Griekenland. En over een relatieve leegloop in Griekse grote steden, waar de gepensioneerden het platteland opzoeken om er in ieder geval samen met lotgenoten weer hun eigen voedsel te kunnen gaan verbouwen. Want hun financiële toekomst is totaal onzeker geworden. Maar de Goden bij onze Rijksgebouwendienst en het Openbaar Ministerie denken er wel mee weg te komen om hier zo’n monsterlijke “Vrouwe Justitia” aan het volk in Groningen voor te houden? Omdat het “kunst” moet voorstellen?

      Dus vertel eens: wie was precies die opdrachtgever? En wat vindt die onderhand van het resultaat? ’t Zal toch niet zo zijn dat er nog meer van deze opdrachten verstrekt zijn voor andere plaatsen dan Groningen, hoop ik?

      1. @ Mieke,

        Het is dus hele hele goede kunst, ” als het bij jou zoveel associaties oproept een brede stroom van energie om je er boos over te maken. Om het laatste het eerste te beantwoorden. Er is een regeling dat een deel moet worden besteed aan kunst bij nieuwbouw. Gisteravond heb ik een discussie programma gezien op Duitsland waar miljonairs en economen in debat gingen over het oplossen van de economische crisis waar jij tevens een beeld van hebt. Er zijn in Duitsland 350.000 miljonairs. Als die 2 procent meer belasting zouden betalen dan schieten ze daar al aardig op en is de staatsschuld 0 procent. Duitsland heeft een schuld van 200 miljard euro. Bij 8 procent meer belasting van die groep miljonairs die het meeste profiteren van de infrastructuur, technologische vooruitgang ( kan nog wel even doorgaan) zijn die weer keurig op het zelfde standaard waar ze eigenlijk moesten zijn. Maar door afschaffing daar van belastingen en dalingen van belastingen omdat vele voorgaande regeringen met de smoes belastingverlaging voor bedrijfsleven goed was voor meer werkgelegenheid en economie vulden ze de zakken van miljonairs. Dus met andere woorden de kluit is vele jaren besodemieterd.

        Elke strafzaak is uniek. Dat is inderdaad zo. Ik ben meer een bijtertje vertelde Anker& Anker die de langste TBS gestelde onder zijn vleugels heeft. Ik heb soms ook cliënten vele tientallen jaren onder mijn vleugels. Iemand een ” Botrosje flikken “, ook alweer 6 jaren.

        In veel zaken kun je het verschillend bezien. De hele groep in de HIV zaak waarvan ik schreef dat de diversiteit die onder homoseksualiteit worden geschaard een bond gezelschap is en dat die zaak niks met homoseksualiteit te maken had. Er geen daders was maar deelnemers. Ze zochten de grenzen op experimenteerden en toen het allemaal te bar en boos werd ‘ zochten ze daders. Over de uitkijk van het beeld gesproken ” voorkomen is beter dan genezen “.

        De veranderde samenleving vraagt veel meer inspanning ( groei van onze bevolking ) te leren leven met meer mensen die allemaal uniek zijn. Gelukkig maar. En die eerste steen niet te vergeten “. je probeert soms open in discussie te gaan of ergens voor te staan, maar dat is vaak niet verstandig tegenwoordig. Als bijvoorbeeld bij een forum je pseudoniem gekraakt je bekend word gemaakt gelijk naar de brandstapel en aan het kruis komt te hangen op de Grote Markt dan kijk je ook zo. De krakers geven dan wel een interview (zonder hoor en wederhoor ) in HP de Tijd. Of een lezing aan een stel achterlijke dienders. Maken door ook porno filmpjes van. Of je krijgt van de ene of andere achterlijke advocaat slimme briefjes. Met zo’n zaak heb je Vrouwe Justitia niet meer nodig. Daarom kijkt die waarschijnlijk ook zo. De freelance journalist “, zonder spoeling, heeft in dat geval het zwaard. Maar we mogen van geluk spreken Peter R geeft er de brui aan. De macht van de eenzijdig gelukkig kan ik het vaak zonder sabel en knuppel af, vraag alleen om minnelijkheid. Doe dan geen moeite mee te gaan in de tijd sluit mijn weblog. Ben misschien net als die oude Grieken, kan gemakkelijk een stapje terugzetten. Maar Rob is na zijn vakantie toch weer goed begonnen met dit onderwerp ” goede kunst dus.

        Ik ben mens, maakt fouten.

  7. info over de kunstenaar:

    Alex Jacobs (1973) maakt op vernieuwende wijze abstracte, kleurige schilderijen en beeldhouwwerken.

    Samen met Ellemieke Schoenmaker vormt hij het schildersduo Villeroy&Boch.
    Met haar kijkt hij met kritische afstand naar de wereld waarvan zij deel
    uitmaken. In hun bontgekleurde schilderijen figureren ze zelf regelmatig als
    (anti)helden die ‘zich staande moeten houden in een overgecodeerde
    maatschappij’.

    In 2008 won Alex Jacobs de Koninklijke Prijs voor Schilderkunst.

  8. @alex:

    Ik ben het eens dat je kunst niet valideert op basis van zijn toegankelijkheid. Het is geen simpel mooi of niet mooi. Wel lijkt mij de context belangrijk, een zwaar gedicht van Hoornik of Vasalis komt niet tot zijn recht in een kinderdagverblijf. Ik denk dat the fair maiden (waarom een engelse benaming?) in een thematische expositie meer nuancering oplevert. Voor wat betreft de maatschappelijke kijk op hedendaagse diversiteit is het individualisme, gekoppelt aan de grenzen van vrijheid van meningsuiting, egocentrisme en willen doorschuiven van verantwoordelijkheid en schuld, in mijn ogen actueel. In de fair maiden kan ik die diepgang niet ontdekken. Als voorbeeld: het prachtig schilderij “La Liberté guidant le peuple” van Delacroix laat in de vrouwelijke hoofdfiguur alle intentie zien passend bij de tijdsgeest en de maatschappelijke onrust.

    Dan nog over magie en de filosofische kant van rechtvaardigheid.. In de tarot zit een kaart van vrouwe rechtvaardigheid, niet geblinddoekt, met in de ene hand het zwaard, en in het andere hand de weegschaal, gezeten tussen twee pilaren : boaz en jachin. Boaz en jachin komt voort uit de vroeg joodse traditie (de kabbala, tempel van solomon). In de hedendaagse kerk belangrijke symboliek. Op zichzelf is het opmerkelijk dat het christelijk geloof de tarot verwerpt als verafgoding en zelfs duivels, maar dat terzijde.
    De uitleg van boaz en jachin: Links staat Boaz, de zwarte pilaar, ofwel de zuil van Gerechtigheid. Rechts staat de witte pilaar Jachin, ofwel de Zuil van Genade. Ze flankeerden ooit in brons de ingang van de Tempel van Salomo. De witte pilaar vertegenwoordigt de positieve pool, de opbouwende kracht. Een uitstorting van leven en liefde, vergeving en acceptatie. Maar deze hebben van nature geen begrenzing – ze zouden wegstromen in de schepping als er geen omvattende vorm voor zou bestaan. Daar zorgt de zwarte pilaar voor. De zwarte pilaar vertegenwoordigt de negatieve pool. Hier heerst gerechtigheid, het beperkende element. De wet, begrenzing, schuld, karma – maar ook destructie, angst en dood. Hier zetelt het vormprincipe – wat te ver uitdijt, voos en vormeloos wordt, ondergaat de strenge en medicinale werking van de zwarte pilaar. Een foetus kan niet eeuwig blijven doorgroeien – een overmaat aan begrip kan lafheid worden. De zwarte pilaar geeft vorm, test de schepping op levensvatbaarheid – en grijpt in als dat nodig is. Uit de dynamische spanning tussen deze positief en negatief geladen polen is de schepping opgebouwd. Waar de beide polen samenkomen, op de middelste pilaar van evenwicht, ontstaat balans. Die is nodig is voor het vasthouden van bewustzijn.

    Het plaatje van vrouwe gerechtigheid is niet zo bijzonder, het is geen kunst. Waar zij voor staat is voor mij een vorm van ultieme waarheid. Als ik kijk naar een andere bijzonder belangrijke vrouw die al ontelbare malen afgebeeld is in kitsch, is dat moeder maria. Hoeveel kracht is maria?

    Om als laatste terug te komen of kunst dat is dat prikkelt, reacties teweegbrengt, vragen oproept…. in een eerder bericht heb ik genoemd dat ik van dit beeld de griebels krijg. Ik krijg nog veel meer griebels (en belangrijke vragen) als ik voor mijn deur trap in een hondendrol. En daar is geen kunst aan!

    1. Goede kunst; ” of hele, hele goede kunst! Bij de uitvoerige beschrijving heeft het onderwerp jou zeker gegrepen laten nadenken. Dan kan bij de drol ook natuurlijk je hebt daarbij de geur als voordeel zintuigelijk gezien dan.

  9. Jongens… begrijp het nou… Het hele beeld is gemoderniseerd; vrouwe justitia draagt nu een overhemd -zo te zien ook een stropdas-, een zuidwester en een oliehoed en ze heeft een blik in d’r ogen of ze op maandagmorgen op haar werk verschijnt na een weekendje flink doorsnuiven.
    Het enige wat men tot mijn verbazing dan weer niet gemoderniseerd heeft is het zwaard. Had misschien een leuk idee geweest dat ook te moderniseren en te vervangen door bijvoorbeeld een Kalashnikov. Als je het doet, doe het dan gelijk goed.

  10. Jammer dat je niet even vermeldt waar je dit opgepikt hebt:
    http://groninganus.wordpress.com/2011/09/04/groninger-jeanne-darc/
    (Voor de argelozen: zie ook de reacties.)

    Het beeld stond er al in juni, het had toen al in het DvhN moeten staan, maar ja: de krant is anti-instanties hè, dan gooi je het persbericht met de uitnodiging voor de onthulling gewoon in de prullebak. Als je überhaupt nog uitnodigingen krijgt, bij al die vooringenomenheid.

    Ik heb je maar weer verwijderd als ‘vriend’ op Facebook. Daar breng je toch ook niets in.

    1. @Groningenanus(?),

      Wat een boze toon. Ik pikte dit beeld op toen ik dinsdag een bezoek bracht aan het OM. Dat jij op jouw site aandacht aan deze dame hebt besteed, is mij ontgaan. En nee, geen persbericht gezien, is er volgens mij ook niet geweest. Tot slot, de vooringenomenheid van DvhN valt reuze mee.

      rob zijlstra

  11. Is het, het ‘ weer Rob, dat wij vandaag beide van ons afblaffen “? Je hebt het toch niet stiekem met het OM op een akkoordje gegooid hé, ‘.. toen jij daar wellicht op uitnodiging, het onderwerp (beeldend) mocht passeren. Of misschien er door naar binnen bent gelokt. Rookverbod overtreden,.. te snel op de fiets,… geen hand uitgestoken, ” meneer Zijlstra wij kennen uw zonde .” Dus als u het komende jaar vooringenomen wil zijn,.. dan komt u in de categorie genade van het OM. Maar de misdaadverslaggever krijgt alles op zijn nek wat de hoofdredactie moet worden verweten. De ” New York” times was vooringenomen 10 jaar geleden WTC verhaal.

  12. Ik vind het een mooi beeld. Het maakt blijkbaar ook veel los. Die associaties :0 En wat een vooringenomenheid van de heer Perton zeg. Grappig

  13. Allemaal gelul maar niemand die wat doet!

    Dat beeld moet van z’n sokkel want justitie moet staan voor duidelijkheid.
    En niet voor duidelijkheid die eerst moet worden uitgelegd.
    Alles kan uitgelegd worden in je voordeel.
    En dat is nou juist het nadeel van dit beeld.
    Alles kan uitgelegd maar hoe ervaar je het?

    Als een advocaat (Alex) al het beeld of de bedoeling van justitie moet gaan uitdragen (of moet gaan zeggen dat het beeld voor velerlei uitleg vatbaar is) dan is het kunstwerk niet ok.

    Justitie moet staan voor duidelijkheid.

    Vooral ook omdat de huisvesting aan de Paterswoldseweg ook plaatsbiedt aan het veiligheidshuis 😉

    1. Allemaal gelul maar niemand die wat doet!

      Dat is wat mij ook zo bitter bitter tegenvalt, Henk.

      Waar is de grens, waar leggen wij, Nederlanders de grenzen van wat we in dit opzicht van onze overheid bereid zijn te accepteren?

      Eén ding weet ik wel en zal ik met een gevoel van schaamte dat nu al weken duurt, toegeven : in m’n eentje ga ik dat loeder ook niet van d’r sokkel halen…. Hoe groot de verleiding ook blijft, en hoe goed zo’n daad tegenover zelfs een Groningse rechter ook te rechtvaardigen (te verantwoorden, uit te leggen) zou zijn.

  14. Ik vind het wel een mooi & goed & humoristisch beeld. Daarom wil ik Mieke en consorten verzoeken om er met hun tengels vanaf te blijven! Wanneer in Nederland (of waar ook) iedereen alles gaat vernielen wat hem/haar niet bevalt blijft er helemaal niets over.
    Als iets je niet bevalt of op welke manier dan ook irriteert – kijk dan gewoon even de andere kant op en ga vooral niet lopen klagen en zeuren over “wij Nederlanders die grenzen” zouden moeten leggen. Tjonge, alleen het idee al… Als er iets tegen nazisme en fascisme aanschuurt dan is dat het wel.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s